F5J for alle!

F5J bør kunne bli en populær klasse, men jeg sitter med en følelse om at vi trenger to varianter: en klasse som følger FAI F5J reglene til punkt og prikke – og en ”innstegs”-klasse for de aller enkleste flyene som folk har før de har blitt bitt av den seriøse konkurransebasillen. Dvs en rekrutteringsklasse for de som ikke riktig vet om de vil satse i ”elite” FAI F5J eller andre seilflyklasser som F3J, F3B og F3F – men likevel kunne tenke seg å møte andre til en mer uhøytidelig dyst.

Hele ideen er at dette må være en klasse for alle de som har et enkelt seilfly med elektromotor. I denne klassen skal man ikke bli «overkjørt» av det nyeste, hotteste mest effektive (og dyreste) på modellfronten. Stevner i denne klassen må være like fokusert på ”moro” som selve konkurransen

Hvordan skal vi få til dette?

F5J 400 klassen som jeg bare har kikket veldig overfladisk på er alt for komplisert og sær når det gjelder krav til motor/batteri osv. Jeg foreslår (kanskje mot bedre vitende) at vi kjører en «rekrutterings-F5J» klasse der kravene til fly kan ha slike krav som:

  • Vingespenn begrenset til 2m eller 2,2m(?),
  • Det skal være en serieprodusert modell bygget i klassisk balsateknikk (planket  eller ribbebygget vinge med film) eller støpt hel i skum – eller være selvbygget fra byggesett eller tegning.
  • Vingen skal ikke ha glassfiber/kullfiber overflate.

For å dempe jaget etter superdyre drivsystemer kan man nedskallere FAI F5J systemet. Man bruker samme ”dingser” som i vanlig F5J.  maks 30 sek motortid (eller mer hvis dingsene har muligheten), men maks starthøyde på for eksempel 100 meter. –Ja, man må ha ”dings”, men de koster mindre enn dyre fly – og noen slike dingser bør være tilgjengelige (til kjøp/lån) for førstegangsdeltakere fra arrangørens side.

Arbeidstider og landingspoeng må justeres til noe overkommelig for typiske nybegynner  seilfly.

Poenget er at her skal det være å moro å fly mot andre med den gamle motoriserte dingla – eller med isopor/elapor seilflyet eller for eksempel en klassisk Reichard modell på 1,5-2meter.

For at denne klassen ikke skal krasje med alle mulige andre stevner som kjemper om plassen kan man tenke seg at deltakere i rekrutteringsklassen flyr i egne puljer på de vanlige F5J stevnene, og at resultatene blir trukket ut i et eget regnskap. Da vil rekruttene også se hva flinke piloter kan få til med gromme fly og bli inspirert – får vi håpe.

Er dette tanker som kan la seg gjennomføre – eller er det uovervinnelige utfordringer her som jeg ikke har tenkt på i stunden?

På klubbmøtet torsdag kan vi jo lufte hvordan folk ser på muligheten for en rekrutterings-F5J

…og/eller kommenter under!