Longshot 3 – fortsettelsen

Longshot 3

Longshot 3Som lovet i våres, kommer jeg her med oppfølgingen til innlegget om byggingen og de første fluktene.

Nå har jeg høstet litt erfaring og har fått et greit utgangspunkt for et nytt innlegg.

Oppsett

Modellen ble satt opp etter å ha lest ulike innlegg på forum på nettet og testfløyet med utganspunkt i dette. Første flukt var etter et «vanlig» kast (ikke diskos) for å se at den fløy nogenlunde rett og level. Alt vel.

Så ble flyfasene satt opp. Litt refleks (negative utslag på ballanseror) i startoppsettet og øket camber i termikkfasen.

Diskoskast

Alle har vi vel sett diskoskast på friidrettsbanen eller på flyplassen. Lekende lett kan det se ut som. Men som med all idrett, ligger vel så mye i teknikk som i rå styrke. Så også her. Kanskje mer i teknikk for fly enn for vanlig diskos, ettersom vi bare skal få fart på et fly på mindre enn 300 g.

De beste i verden får flyet til imponerende høyder – 70 meter over bakken. De beste i Norge til (også imponerende) 50 meter. Jeg er fremdeles på 30-tallet, så her må det trenes.

DLG sekvensbilde
DLG sekvensbilde

Flyging og trimming

Det er opplagt at det oppsettet man finner på forumene må tilpasses din modell og din flystil. Men i stille vær og et par timers arbeid følte jeg at modellen var der jeg ønsket den. Rett og level flukt i flyfasene og brukbart startoppsett.

Konkurranser

Jeg greier ikke å la vær å delta i konkurranser selv om ferdighetene ikke er der de bør. «Tap og vinn med samme sinn» heter det. Jeg lever greit etter det. Det vil si, jeg vinner sjelden.

F3K har et sammensatt program for konkurranser. Du kan lese mer om det i Sporting code for modellseilfly.

Det er ikke mindre enn 8 ulike oppgaver. Nedenfor følger min enkle sammenfatning. For presise formuleringer, les sporting code:

  1. Siste flukt. I løpet av arbeidstiden på 7 minutter skal konkurrenten fly lengst mulig (max 300 sekunder) i løpet av 10 minutter arbeidstid. Siste forsøk er tellende
  2. Siste pluss nest siste flukt. Ubegrenset antall forsøk i arbeidstiden. Siste pluss nes siste flukt teller. Maks 240 sekunder per flukt. Litt taktikeri her..
  3. Alle opp, sist ned. Alle starter samtidig. Maks flytid 180 sekunder.
  4. Øke tiden med 15 sekunder (stige). Konkurrenten skal ha stigende tider per flukt med 15 sekunder økning mellom hver flukt. Starter på 30 sekunder deretter 45 osv. Man må greie et trinn for å kunne gå videre til neste.
  5. Poker. Piloten melder hvor lenge han skal fly. Maks 5 meldinger. Arbeidstid 10 minutter. Ubegrenset antall forsøk.
  6. 3 av 6. Konkurrenten kan gjennomføre 6 flukter. Summen av de tre lengste teller. Maks tid per flukt 180 sekunder. Arbeidstid 10 minutter.
  7. Fem lengste flukter. Konkurrentens fem lengste flukter teller. Maks tid per flukt 120 sekunder. Arbeidstid 10 minutter.
  8. Tre siste flukter. I arbeidstiden har konkurrenten et ubegrenset antall flukter. De tre siste fluktene teller. Maks flytid per flukt er 180 sekunder.

Dette ser kanskje ikke så spennende ut? Vel, bare prøv å bli med. Det er skikkelig moro, intenst og alltid en mulighet for å finne en på ditt nivå å konkurrere mot. Skaff deg et egnet fly og bli med. Dette er vel den seilflyklassen med mest innslag av idrett og fysisk intensitet. Gå til arrangementssiden, så finner du at det er to F3K-stevner til i Cirrus-regi i år. Ett Norgescup-stevne 2. september og NM 22. – 23. september.

Skribent: Espen G. Bakke

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *