Seilfly – med motor – F5J

F5J er en relativt ny gren som ligner på F3J seilfly, men isteden for vinsj bruker man motor i nesa som startredskap. Alle med ett seilfly og ønske om å konkurrere med andre i termikkflyging kan delta. Man starter i puljer sammen med andre piloter og forsøker fly 10min fra så lav høyde som mulig og avslutter med en landing mot ett merke (poeng for hver meter fra ett merke). Høyden man oppnår med motoren blir logget ombord med en knøttliten og rimelig høydemåler, gjerne med display slik at man lett kan lese av etter landing  (Altis V4 bruker de fleste og finnes på lager hos Norsk forhandler). Motortiden er begrenset til ett «stig» av 30sek og man får minuspoeng for antall meter og ekstra minus om man overstiger 200m.
Etter x antall innledende omganger eller ett tidspunkt på dagen kommer de beste til finaler hvor de flyr mot hverandre. Dette sikrer en vinner uten flaks i trekning av puljer innledende.
Enhver klubb som er medlem av NLF kan arrangere Norgescup så lenge man har mer enn 3 piloter med fly, en høyttaler (med 10+5min mp3 filer) og noen stoppeklokker. Send en mail til gruppeleder om dere ønsker å arrangere! Det er også mye løpende info på Facebook.com/f3xnorge
————–
Vi har til nå hatt en «lang» inkjøringstid i F5J hvor det er to klubber (Bodø og Cirrus) som har vært veldig aktive med små variasjoner av reglene. Det hadde vært flott om alle kunne enes om reglene og at vi kjører oss inn mot de offisielle, dog med nasjonale små variasjoner. Da blir det litt lettere å sende noen av våre glimrende piloter (for vi er gode til å fly på berget) til Europamesterskap og Verdensmesterskap.

I første omgang kjører vi som vi har gjort i 2017 som medfører:
– Stevner innrapportert på epost til gruppeleder innen sesongslutt teller i Norgescup 2017. Fra 2018 bør alle stevner være på kalenderen før sesongstart.
– Man kan kjøre uten finaler på Norgescup i 2017, dog teller finaler ekstra.

– Vi etablerer at man kan starte motor flere ganger, men man får 0 poeng i den omgangen (for å redde fly fra treelefanter).
– Som i F3J kan man ha NC med så få som 3 piloter, men man må da ha egne tidtagere.
– Vi må holde fokus på nye som kommer inn i miljøet. Pass på at det er nok tid til å lade batterier mellom flighter for hver pilot. Om nødvendig tar man seg ekstra tid.
– Man kan dedikere seg en egen spotter (team). Dette er ekstra viktig for nye i miljøet. De trenger å lære.

– NM status ble oppnådd i 2020, og Cirrus arrangerte Norgeshistoriens første NM i grenen. Totalt 20 piloter deltok, 4 fra Bodø, 1 fra Larvik, 1 fra Drammen og resten fra Cirrus.

 

F5J i korte trekk
Mann mot mann termisk glidekonkurranse med radiostyrte, elektrisk drevne seilfly. Man flyr innledende runder og finaler.
Arbeidstiden er 10 minutter i de innledende rundene og 15 minutter i finale rundene.
Poeng tildeles avhengig av flytid, maksimalt 600 poeng i de innledende rundene og 900 poeng i finale rundene. Motortiden er inkludert i arbeidstiden/flytiden.
Hver modell skal være utstyrt med en godkjent høydemåler/motortimer, som logger høyeste oppnådde starthøyde fra det tidspunkt modellen forlater hånden til konkurrenten eller hjelperen og 10 sekunder etter at motoren er stoppet, enten av piloten selv, eller automatisk av høydemåler/motortimer.
Høydemåleren/motortimer skal stoppe motoren automatisk 30 sekunder etter at den er startet av konkurrenten. Omstart av motor er tillatt på nasjonale konkurranser, men gir 0 poeng i runden.
Det gis minuspoeng for hver oppnådd meter starthøyde, 0,5 poeng fradrag per meter inntil 200 meter, deretter 3 poeng fradrag per meter over 200 meter.
Landingspoeng tildeles avhengig av hvor langt fra landingsmerket flyet lander. 50 poeng mellom 0-1 meter fra merket, 45 punkter mellom 1-2 meter fra merket….osv.
Det gis ingen poeng dersom flyet lander mer enn 10 meter fra merket. Lander man mer enn 75m fra merket, gis det 0 poeng i runden.

Modellspesifikasjon:
Maks vingeareal……………….150 dm2
Maks startvekt……………….5 kg
Maks spenn………….4 meter
Vingebelastning……………….12-75 gram/dm2
Tillatte batterier……………….alle typer oppladbare batterier
Tillatte motorer……………….alle typer elektriske motorer