F5J er i annmarsj, men hva med høydemålerdingsen?

Hei,

som flere har nevnt så kan F5J bli en spennende konkuransse form for Cirrus, men er avhenging av denne høydemåler saken. Jeg har søkt litt rundt på nettet og funnet en som jeg har bestilt fra Winged Shaddow ( http://www.wingedshadow.com/skylimit.html ) Som heter skylimit. Den ser ut til å være liten, grei å bruke, enkel å innstalere og billir. Totalt med avleser enhet og frakt til norge kom den på ca 350 kr.

Jeg har brukt en del annet fra dette selskapet, blant annet deres how high Altimeter og det også fungerer utmerket.

Kommer tilbake med mer info etter en test av denne dingsen 🙂

Skribent: leifB

35 tanker om “F5J er i annmarsj, men hva med høydemålerdingsen?

  1. Jeg har fått min «dings» fra http://WWW.WINGEDSHADOW.COM og lest manualen overfladisk. Ser at de skriver:

    FAI F5J Note: The CAIM/FAI F5J Working Group recently created a detailed
    specification for F5J altimeter/timer devices. Once formally adopted, only devices meeting
    this specification will be allowed in official FAI competitions. An important requirement
    in the specification is that devices have no configurable settings or adjustments. The Sky
    Limit was designed to be useful for a wide variety of applications and has many selectable
    features and adjustments. Therefore, while the Sky Limit can be used in casual F5J-type
    contests and practice, it will not be approved for FAI-listed events.

    Men så lenge vi ikke skal arrangere FAI-mesterskap så er det vel opp til oss å godkjenne denne og andre «dingser».

    1. Jeg vil tro at denne dingsen (som jeg har en til overs av) er et bedre alternativ enn en «konkurransemodell» i rekruttering til klassen og trening. Det bør ikke være noe problem å godta «Sky Limit» i klubbkonkurranser og på nasjonalt nivå. Jeg antar at kravet til helt «låste» funksjoner i disse dingsene er for å gjøre livet enklere for funksjonærer i store konkurranser med mange deltakere der det kan by på problemer i avviklingen å kontrollere/avlese mange forskjellige dingser.

      1. Du burde vel markedsføre den ekstra «dingsen» du har litt mer aggresivt?

  2. Nå har jeg har bestilt den samme som Leif. – og en ekstra som ev kan kjøpes av meg. Jeg satser på at den virker og disse fra Winged Shadow bør vær greie nok i konkurranser også.

  3. Må vel prøve å følge reglene når vi først starter opp med en klasse? Det står 10min arb.tid i reglene…
    Når jeg nå endelig har lest reglene er de jo faktisk litt spennende siden starthøyden er det viktigste. Og felles start er viktig ellers blir det om å gjøre å vente til de andre har startet og se om de fant noe på vei opp. Med andre ord man leser ikke lufta, men andre modeller. En helt annen konk.form.

    Jeg har en av de aller første loggerne som ble laget av zlog som en test, men dessverre er displayet gåent.

    Blir spennende…

    1. Enig i at vi bør følge reglene best mulig. Men det er noen fortolkninger jeg har hørt den siste tiden som jeg ikke får til å stemme med mine etter å ha lest FAI-reglene. De er provisionals, men likevel det nærmeste vi kommer offisielle regler.
      «Dingsen» har kun to oppgaver:
      1. Slå av motoren etter 30 sekunder dersom piloten ikke allerede har gjort det.
      2. Logge maks høyde for perioden fra launch til 10 sekunder etter at motoren er slått av.

      Altså:
      Du kan fly så høyt du vil. «Dingsen» har ikke til oppgave å kutte motoren ved 200 m som noen hevder. Men du får tøff straff. Opp til 200 m er det 0,5 poeng/høydemeter i straff. Over 200 meter er det 3 poeng/høydemeter straff.

      Kommentarer?

      1. Du har helt rett. Motor «kan» kutte på det som deltager vil den skal kutte. Og hvis du ikke vil ha noen seriøse kutt i poengene dine bør du sette den opp til å kutte på 200m (eller helst 190 ett, eller, annet meter fordi den fortsetter å stige etter kutt).
        Så «dingsen» skal kutte etter 30 sekunder og vise en måling av høyde 10sek etter at du har kuttet motor eller makshøyden som er oppnådd i det tisdsrommet fra du startet motor. Du må heller ikke kunne starte motor etterpå.

        1. Ved å programmere «dingsen» til å kutte på en gitt høyde, har man vel egentlig brutt med prinsippet onm at det ikke skal være annen informasjon fra modellen enn spenning på mottakeren og signal-styrke og -kvalitet. Er du sikker på at det er riktig at man skal programmere «dingsen» slik?

          1. Ja, spørsmålet blir om egen vurdering av flyets høyde skal være et konkurranseelement.

          2. Er ikke enig med at det blir telemetri fra flyet. Limiteren programeres på bakken. Det er ikke noen kommunikasjon mellom flyet og limiter under flukten. Er egentlig enig i at limiteren ikke bør programeres til å kutte motoren i en viss høyde, men den kan det dersom man ønsker det for trening. I konkuranse bør høyde begrensning skrus av synes jeg, eller om det ikke er mulig settes til 600 meter eller noe, slik at deltakeren må bedømme høyden selv.

          3. Nei, man kan hvis man vil. Sa ikke at man skal.

            Når det gjelder å avlese høyde er det hele cluet. I USA har de flydd ALES som er deres form for F5J UTEN å ta hensyn til høyde ved motorkutt. Les her ett av mange innlegg på en amerikansk liste (burde vise at dette ikke er veien å gå, med mindre dere ønsker landingskonkurranse):
            —————
            «Gordon Buckland» May 08 06:52PM -0400

            I like your thoughts Don. I have been flying ALES like many others.
            In my opinion the current ALES format is quite boring (even when compared to
            winch launching US TD contests.)
            I think the problem is the motor in the nose allows us under the current
            rules to motor to where the lift is during the 30 seconds of power. The rest
            is then fairly predictable. We all cover each other and it becomes a landing
            contest almost every single round. (Which I need to get better at. 🙁 )
            Un-predictability (like a downwind winch launch due to a lift cycle or
            varying heights achieved through model design etc) make winch launching more
            of a thrill and the execution (and outcome) far more interesting. Those that
            fly current F3J with winches contests «get that» as it is even more exciting
            because of the same reasons that make F5J attractive. It’s a real pilot task
            concept. The pilot decides how high he wants to launch and gains a potential
            bonus in flight points by being prepared to launch lower. This «decision
            making» at launch by the pilot is far from boring – where being very
            observant of lift conditions prior to launch is far more important than
            simply covering your MoM opponent as in ALES.
            The problem so far with F5J appears to be the complication of downloading
            flight data for scoring after each flight.
            This simple and inexpensive Sky Limit switch opens up that possibility to
            conduct an F5J type contest and get some excitement into ALES before it
            disappears as fast as it began.
            M2CW
            Gordon
            ———————-

    2. Skiftet display på den gamle limiteren jeg hadde liggende (den fikk jeg for test helt tilbake i 2007 når jeg var litt involvert i utviklingen av klassen).
      Dessverre har jeg ikke hex-filer som gjør slik vi ønsker det idag. Den kutter på høyde jeg forhåndsbestemmer, men måler ikke høyden det kuttes på og heller ikke på tid. Litt for gammel versjon vil jeg tro.

      Men, jeg skal uansett la være å konkurrere i denne klassen. Har forstått det slik at det ønskes en enkel klasse uten for hardt konkurranse-element. Da er ikke det en klasse for meg. Jeg ønsker det skal være utfordrende og spennende. Og gjerne/helst uten at motortype har noe særlig å si, men aerodynamikk er det vi driver med. Så utvikling og spennende modeller vil jeg gjerne bruke.

      1. Hei Jo
        Jeg vet ikke hva som ønskes av hvem! Jeg vil tro at det er mange som vil ønske å konkurrere på et høyt 😉 plan. Og det er vel de som faktisk møter opp på stevnene som bestemmer hva det blir til syvende og sist. Hvem som eventuelt ønsker hva på stevnet 10. juni vet jeg heller ikke. Jeg skal møte opp med min elektroAspire å gjøre så godt jeg kan. Men jeg kan også stille med en dingle blant andre dingler og ha det moro om så skal være.

        Men jeg tror altså at F5J-«Light» også kan bli en gren som lettere frister nye folk til å delta i seilflykonkurranser. Da hadde det vært fint om de som prøver å delta føler at de har noe der å gjøre. Derfor mener jeg at man bør se på muligheten av å kjøre 2 varianter i samme stevne. Elitepilotene vil inspirere de som ikke har satset så mye ennå. Folk som får smaken på konkurranse og F5J kan fort søke seg videre til F3J, F3B osv. – så mange miljøer kan få tilsig fra en klasse det er lett å begynne å konkurrere i.

        Antakelig har jeg en «dings» til utlån Jo, hvis din gamle er sjaber..:-)

    1. Bedre kanskje, og sikkert godkjent(?). Men en god del dyrere. Hvis vi skal komme i gang med klassen om bare litt over 30 dager bør vi gå sammen om å bestille så fort som mulig. Hvilken «dings» kan leveres raskt nok? Hvis vi går sammen om en bestilling kan vi kanskje spare litt på dyr frakt?

      Og hvilken «dings» skal vi gå for?

  4. Tror det er Viktig at stevneleder ASAP legger ut reglene han har tenkt å bruke på dette stevne. Det er en del forskjellige muligheter så Fint om dette kan taes tak i. Det er for eks regler for batterivekt, høyde limiter og arbeidstid som varierer litt etter hvor man leser.
    Personlig synes jeg vi kan kjøre med 11 minutters arbeidstid, 10 minutter maks flytid, ingen grense for batterivekt maks 200 meter stig eller 30 sekunder motor.

  5. Hvis den nevnte loggeren/timeren ikke er godkjent så er vel det litt dumt?

    Jeg tror heller ikke det er lurt å tro at denne klassen blir en hit med stor tilslutning hvis den ikke hjelpes igang. F eks med at klubben har loggere/timere tilgjengelig for folk som ikke fikk bestilt i tide eller fant ut av nettbestillingen.

    Det er ikke annonsert at «NB NB folk må kjøpe tilleggsutstyr» før de være med. Hvordan skal folk vite det?
    Jeg synes klubben bør kjøpe inn et antall som folk kan låne og/eller kjøpe på stevnet!

    1. Noe av hensikten med å vise linken til reglene var at potensielle deltakere skulle kunne lese hva som er nødvendig for å delta i konkurransen. Du finner reglene her: http://www.cirrus-rcfk.no/wp-content/uploads/2012/03/SC4_Vol_F5_Electric_12.pdf .

      På side 34 står det hva som kreves av «dingsen». Fritt oversatt: Flyet må være utstyrt med en innretning som logger maks høyde mellom launch og 10 sekunder etter at motoren er slått av. I tillegg må innretningen kunne slå av motoren etter 30 sekunder dersom ikke piloten allerede har gjort dette. Innretningen må hindre restart av motoren.

      Etter å ha lest manualen til Winged Shadow «dingsen» ser jeg ikke umiddelbart at disse kravene er dekket. Kommentarer?

      1. En ting er å vise til regler. En annen ting er å sette i gang en helt ny konkurranseform med nye tekniske krav. Ønsker man at den skal få utbredelse bør man jobbe aktivt for det, legge forholdene til rette for at det skal være enkelt å komme i gang.

        Utfordringene med å finne riktig «dings» viser dette tydelig, etter mitt skjønn.

        Derfor: Klubben bør markedsføre den nye konkurranseformen med entusiasme, vise til hvilke dingser som er godkjent og hvor de kan bestilles. I tillegg synes jeg det burde være et naturlig tiltak å skaffe noen slike «dingser» som kan kjøpes av folk som ikke har fått sine levert i tide på stevnet. Det burde heller ikke være vanskelig å selge disse dingsene etter stevnet til deltakere som ikke har klar å bestille sine egne – og det er mulig å annonsere dem for salg eller tilby dem til Thorbjørn&Kåre RC-seilflysport. Hvis det først blir interesse for klassen vil de gå «som varmt hvetebrød».

      2. Jo de kravene møter winged shadow altimeter i følge manualen som jeg har lest. Den har også anti zoom feature. Så lenge kravene til høydemåleren er slik så kan altimeteret fra winged shadow benyttes.

  6. Er vel slik at deltakere må stille med dette selv ja. Nå er reglene i klassen slik at det er noen fabrikater som er godkjent. Tror ikke den jeg har nevnt er offisielt godkjent, men vil tro at til en klubb konkurranse så bør denne duge.

    1. Ja, dingsen din ser både grei og rimelig ut i forhold til de andre to jeg etterhvert har sett på nettet. Det spørsmålet jeg stiller meg er om det er sikkert nok å putte den mellom regulator og Rx hvis man kjører med BEC og ikke har eget Rx-batteri. Hva tror du?

      1. I følge manualen til wingedshadow er ikke det er problem. Så fort min dukker opp (ble sendt igår ettermiddag), så skal jeg teste nettop det oppsettet med BEC strøm igjennom sensoren.

  7. Dette er vel noe arrangøren må stille til rådighet for deltakerne!?

    Hvis det er slik at deltakerne må ha dette med seg for å kunne delta er jeg redd det kan bli få deltakere. Dessuten er det vel en fordel om alle kjører med likt fabrikat slik at det ikke blir noe spørsmål om ulik kalibrering og slikt. …Og dingsene skal vel passe til et poengberegningsprogram (scoresystem)??

    Her trengs det en avklaring raskt!

    mvh
    Finn

Legg igjen en kommentar til leifB Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *